Apa itu Pengurusan Pelancongan?
Pengurusan
pelancongan merujuk kepada aktiviti perkhidmatan yang disediakan oleh
komponen-komponen industri pelancongan seperti agensi perlancongan,
syarikat penerbangan, perhotelan, perkhidmatan makanan dan pisat-pusat
rekreasi kepada para pelancong dalam dan luar negara.
Diploma
Pengurusan Pelancongan melengkapi dan memberi
pendedahan kepada pelajar dengan latihan berasaskan kemahiran dan
pengetahuan perniagaan yang semakin penting untuk pertumbuhan industri
pelancongan. Kombinasi bahan pembelajaran secara teori dan praktikal
adalah pendekatan yang terbaik untuk memenuhi keperluan kerjaya yangluas
dalam industri pelancongan dan perhotelan secara global.
Program ini mempunyai kelebihan yang tidak terdapat di institusi lain di Malaysia. Antara kelebihannya adalah:
- Pendedahan kepada pengetahuan asas pelancongan secara teori dan praktikal.
- Pembelajaran yang menyeluruh dan merangkumi prinsip, amalan dan konsep sebenar dalam industri pelancongan.
- Kurikulum yang menekankan kemahiran mengendali pelanggan, kemahiran komunikasi dan kreativiti dalam merangka aktiviti pengurusan
- Pembelajaran yang menekankan kemahiran penting seperti penyelesaian masalah, semangat kerja berpasukan dan kemampuan menganalisa.
- Minat berinteraksi dengan orang ramai
- Minat menceburi bidang perniagaan yang berunsurkan perkhidmatan.
DI ANTARA KEMAHIRAN YANG DIPEROLEHI
Geografi pelancongan
Matapelajaran
ini direka untuk memberikan para pelajar pengetahuan dasar tentang
ciri-ciri fizikal setiap negara. Menekankan pada aspek geofrafi dunia
iaitu di negara Amerika Utara, Amerika Selatan, Amerika Tengah, Afrika,
Asia, Australia dan Pasifik Selatan serta kajian berkaitan dengan iklim,
penduduk, pengangkutan, pelancongan dan tempat-tempat menarik.
Operasi perjalanan dan persiaran
Matapelajaran
ini direka bagi pelajar untuk menjelajah aspek-aspek yang luas dalam
pengurusan sesebuah Agensi pelancongan. Ia menekankan pengetahuan secara
teori bagaimana sesebuah agensi itu ditubuhkan dan beroperasi. Para
pelajar akan mendapat pendedahan awal mengenai aktiviti-aktiviti utama
yang melibatkan pelbagai bahagian/unit sebuah agensi pelancongan untuk
beroperasi. Antara Bahagin pengurusan, bahagian Pemasaran, bahagian
Tempahan & Tiket Penerbangan & Bahagian Pengembaraan.
Pengurusan Acara
Matapelajaran
mendediakan pendekatan secara teori dan praktikal dan memberi peluang
kepada pelajar untuk mendalami kemahiran sesebuah acara dan majlis.
pelajar akan membina kemahiran asas yang boleh mereka gunakan untuk
kerjaya di dalam Industri Aturcaraan.
Mesyuarat, Intensif, Konvension dan Pameran (MICE)
Kursus
ini akan menerangkan pengertian dasar MICE. Di antara topik yang akan
difokuskan adalah pengendalian acara-acara mesyuarat, eksposisi dan
konvension. Kemahiran merancang, mengaturcara, memantau dan mengawal
sesebuah pameran dan ekspo juga diberi perhatian. Pelajar juga akan
didedahkan dengan pengetahuan dari aspek peraturan dan perundangan.
PROSPEK KERJAYA
Graduan berpeluang menceburi pelbagai industri seperti:-
- Agensi Pelancongan
- Kementerian pelancongan Malaysia
- Rangkaian Hotel
Peluang bekerja sebagai:-
- Penyelaras Pelancongan
- Perunding Pelanongan
- Eksekutif tiket
- Penyelaras Acara/Mesyuarat
- Pegawai Perkhidmatan Pelanggan/Pelawat
- Eksekutif Jualan
- Pegawai Perlancongn Negara
- Eksekutif Pemasaran Hotel
No comments:
Post a Comment
Don't forget to drop your comment.. Thanks ya!