Harry Potter - Golden Snitch

Tutorial - Membuat Halaman Statik (Static Page) pada Blog

Halaman statik (Static page) merupakan satu halaman yang tidak akan berubah sekiranya korang ada post baru. Biasanya Static page ini digunakan untuk membuat kategori kepada entri blog korang. Dengan membuat Static page korang boleh meletakkan Page Navigation dalam blog korang, contonya button HOME, ABOUT ME, DISCLAIMER dan nama yang lain mengikut kemahuan korang.

Tutorial ini menunjukkan cara untuk membuat static page dalam blog korang.
1.Sila ikut langkah ini
Login ke Dashboard > Pages (Seperti gambar yang di bawah)


2. Untuk Membuat page baru, klik pada "New page" kemudian ada 2 pilihan akan keluar seperti gambar di bawah

  • 1 Jika korang pilih Blank page korang paparan yang akan keluar adalah lebih kurang sama dengan paparan "New Post". Korang boleh mula edit page korang sama seperti membuat post. Klik Publish apabila selesai
  •  

  • 2 Jika korang pilih Web Address paparan yang akan keluarseperti yang di bawah. Letakkan nama kepada page kemudian tambahkan link (Biasanya link Labels akan digunakan) Klik save dan selesai.


3. Menyusun page. Korang boleh menyusun page pada halaman Pages korang. Korang juga boleh menyembunyikan page yang korang nak dan mengunnakan link pada page tersebut sekiranya ingin menggunakannya. Kalau nak dapatkan link page, klik view dan copy link pada navigation bar korang.

Selamat mencuba dan semoga berjaya ^^

senyum :D


Tags: Tutorial Blog, Tutorial Blog Membuat Halaman Statik (Static Page), Tutorial Blog Melayu, Cara Buat Blog, Cara Bina Blog, Tutorial Blogspot, Tutorial Blogger

1 comment:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Don't forget to drop your comment.. Thanks ya!

Tutorial Blog Tutorial Blog Tutorial Blog
Creative Commons License
Khaiangel (Dot) Com is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License
.
©KhaiAngel.Blogspot.Com All Rights Reserved